


New York newspaper.

Military leader at the time, Gen. Sani
Abacha soon arrived; on his delegation were
then foreign minister Babagana Kingibe,
Naval Chief Allison Madueke, former
president Shehu Shagari and ex-Head of
State Yakubu Gowon. Abiola sat in studied
silence and was like everybody inspired
and driven by the Mandela moment in the
sun. In the evening, Abiola did not attend the
banquet; he left for London and then returned
to Nigeria and to Owo for consultations.
Shortly after, the National Democratic
Coalition (NADECO) was formed in Lagos.

The next morning, | attended the meeting
on the sideline with Mandela associates,
who said they wished Abiola had not left;
they wanted our assistance in setting up a
newspaper as the South African media was
controlled by the white minority. Although |
promised to help, that opportunity did not
come until 2003 when we started THISDAY
South Africa which soon became easily one
of the best newspapers in the country, by
every ranking. However, the establishment
did not like it that a Nigerian —owned
newspaper was shaping public opinion. A
South African special security official once
invited me to play golf and told me pointedly
that they couldn’t have a Nigerian newspaper
Reporter at the (Union Buildings) State House.
Despite the support of Mandela and Thabo Mbeki,
who had become president then, the establishment
insisted on South African ownership for THISDAY
Newspapers.

Shortly after that request, bank credit lines were
frozen in South African banks despite presenting
a US$5 million Citibank guarantee from GTBank.
The banks simply refused to grant credit to the
newspaper. After a few crisis meetings with South
African investors and with Naaspers, and our
refusal to cede editorial control in any co-ownership
from the bigger South African media companies,
we closed our SA operations after some $30 million
USD investment over two years.

At ARISE News Channel and THISDAY we
believe the narratives around Africa and Africans
and the black race can only change when we have
strong global voices. We have used our “sorrow,
blood and tears” (apologies Fela) to pioneer this
process in South Africa, Europe and the USA. It can
only get better. Aljazeera has done it for the Arab
world; we too can.

Even at home, back in Nigeria, we are being
misrepresented and libelled by some envious peers.

SULQFH 1GXND 2EDLJEHQD SUHVHQWLQJ C
copy of THISDAY South Africa to Nelson Mandela

T -
- - ™ : - ] /i.,"—v."— ;Erﬂ_'ssl.),\}. *
J lu—-"?::""‘“w

4 "
"‘ .
- -

tl_:"h" » o
S

SUHVHQWLQJ AUVW FRS\ WR 3UHVLGHQW

Contrary to the wild claims of Alake and Onanuga, we
did not owe any tax authorities in South Africa; we
also paid all our creditors in an organised exit strategy.
If they have any such evidence to the contrary, they
should publish it immediately. Indeed, our debacle in
South Africa is one of the factors that persuaded the
patriotic President Olusegun Obasanjo administration
to cancel the South African Airways takeover of Nigeria
Airways, given that Nigerian businesses were being
discriminated against in that country.

2) ARISE Networks Limited (ANL) UK:

Nduka Obaigbena’s disqualification as a Director
is still a subject of litigation in the UK Court of Appeals
and we wouldn’t want to make further comments on
matters before the Appeals Court. It is sufficient to
point out, however, that due to the foreign exchange
shortage from Nigeria, ARISE Networks Ltd (ANL), one
of our UK operating companies supplying personnel
to the network, couldn’t meet creditor payments for
some months, as at when due. The judge was of the
considered opinion that ANL should have shutdownits
business in the UK instead of trading when there was
no clarity as to when the FX situation would improve in
Nigeria. The Judgement made it clear that there was



no evidence of any dishonesty against Obaigbena.
Since those initial teething difficulties, other ARISE
entities have traded out of the shortages and ARISE
News Channel is now thriving in the UK, Europe,
the USA, Middle East and 54 countries of Africa. We
await the judgement of the Appellate Courts on ANL
as to why and if we ought to have known that the FX
shortages in Nigeria would not improve to continue
trading.

3) EFCC and NPAN Refund:

Thatthe Economicand Financial Crimes Commission
(EFCC) invited Obaigbena and Executives of other
national newspapers to clarify payments made to
the Newspaper Proprietors Association of Nigeria
(NPAN). Obaigbena as NPAN president at the time
was invited, just as the executives of all newspapers
involved (The Nation owned by Bola Tinubu
inclusive), to clarify the payments received. He was
not detained as he signed no bail bond, and indeed
has never been detained by the EFCC or the Police
in any criminal case, contrary to the fake news of
Bayo Onanuga and Dele Alake.

What were the facts of the EFCC invitation? For
about two weeks security agents carried out raids
of circulation vehicles of media houses, in the guise
of searching for arms, disrupting their operations,
resulting in losses of millions of naira in advert and
newspaper sales. The Nation newspaper (owned by
Bola Ahmed Tinubu) was perhaps the most affected,
a situation they interpreted as being targeted as an
opposition newspaper. The NPAN called a meeting of
media owners and other stakeholders and decided to
challenge the Jonathan government in a class action
in court. President Goodluck Jonathan, however,
invited newspaper owners to a meeting, which Bayo
Onanuga attended in State House Marina, Lagos
and committed to pay compensation for the losses.
All affected newspapers were requested to submit
their claims within a given deadline; 13 newspapers
sentin their applications within the deadline, with The
Nation filing a N200 million claim. However, Jonathan
sought media owners understanding to pay N10m
each and N130m was released to the NPAN by the
Office of the National Security Adviser (NSA) for that
purpose. The NPAN issued N9m cheque each to the
13 newspapers that met the application deadline, the
media owners having collectively decided that the
association make the payment less N1m each to run
NPAN affairs. The Buhari government, however, took
over and requested a refund ostensibly because the
payment came from the arms fund, something the
media owners were in no position to know, a priori. All
the media houses that had collected their payment

cheques refunded them to the NPAN which paid
the refund. It is patently untrue and fake news that
some media houses didn’t get the payment NPAN
collected on their behalf; cheques were issued for
pickup at the Secretariat and some newspapers
had not picked up their cheques before the Buhari
government requested a refund.

Like the N130m for newspapers, the N500
million THISDAY refunded was compensation the
Jonathan administration paid THISDAY for the
Boko Haram bombing of the newspaper’s elegant
Abuja office. The Jonathan administration paid
compensation for, and/or rebuilt properties bombed
by Boko Haram terrorists in Abuja, The United
Nations and THISDAY inclusive. Again, when the
Buhari administration requested refund, it was fully
made. The property remains un-rebuilt.

4) Staff Salaries and Other Matters:

We have been very consistent in paying salaries
regularly and as at when due every month at
ARISE News Channel. We do not owe staffers
at ARISE whatsoever despite the fake new
of Bayo Onanuga and Dele Alake. Of course,
all Newspaper houses are facing the tough
economic environment arising from increasing
cost of operations and dwindling copy and advert
sales and most newspapers owe salaries from
time to time. It is, however, taking hypocrisy to a
new level for Onanuga to be sermonizing about
salary payments. Those who passed through
The News stable of which he was co-founder
and CEO have not forgotten how the company
owed 11-month salaries between 1996 and
1997, how protesting staff were forced to forfeit
5-month salary as “contribution to the democratic
struggle”, and how union leaders were sacked
over the same protest.

All we do is create value. We have had over
3,000 people in the employment of THISDAY/
ARISE Media Group over the years and we
are proud to have created value in human and
resource capital. Dozens of those we have
employed here have moved to become ministers,
special advisers, ambassadors, commissioners,
special assistants, and publishers of print and
online newspapers, including several who are
Tinubu’s personal staff and executives in his
companies. And all have continued to serve with
honour. The kind of journalism we practice and
the training we give, make our staffers the most
sought after by all leaders around the country.

Obaigbena never sought to be NPAN
president, he was invited to become President



Prince Obaigbena with President George W. Bush, Tony Blair and Condoleeza Rice

With President Bill Clinton

and yet he served for all of 10 years. Despite meeting
only about N2m in the association’s account on taking
over, with his robust leadership, the association was
able to acquire a property of its own for a secretariat
and he left N10m in the balance sheet. He was also
invited to be the founding president of Africa Media
Leaders Forum.

Obaigbena organised seminars and conferences
with the International Monetary Fund (IMF) and the
World Bank (Programme of Seminars) in 1997 and
1999 in Washington, DC as Convener, the Nigeria
Investment Summit, and has been keynote speaker at
several national and international fora, including those
of the World Economic Forum in Davos, Switzerland;
Dalian, China; and Cape Town, South Africa.

Obaigbena has hosted US presidents and global
leaders like Presidents Bill Clinton and George W. Bush;
Prime Ministers Tony Blair, Gordon Brown, Bertie Ahern,
Vicente Fox and John Howard; Chancellor Gerhard

" Schroder; and other leaders like Collin
Powell, Henry Kissinger, Condoleezza
Rice, Kofi Annan, Jeb Bush, etc.
Indeed, to invite a US president or a
spouse of a US Secretary of State, you
must go through White House Security
vetting to show you are fit and proper.

No misinformation, fake news of
Bayo Onanuga and Dele Alake will
change Obaigbena’s global trajectory
. The journalists at THISDAY and
ARISE News Channel are doing their
duty by raising pertinent questions.
Rather than addressing our questions,
Alake and Onanuga countered with
wild and misleading allegations and
fake news. We did not dismiss their
allegations and have addressed them frontally. We
now challenge them to respond with facts to the
legitimate questions of the Nigerian people through
their media. Present your Presidential candidate
for Town Hall meetings, debates and interviews by
the independent media that last for more than 8
minutes, and not pre-arranged Townhalls where
questions are pre-set, prearranged and rehearsed.

The resort to media bullying tactics, blackmail
and fake news will not work. Journalists are not
your opponents in the 2023 elections. “When they
go low we go high”

SIGNED
FAUZIYA MOHAMMED
CHIEF OF STAFF,

OFFICE OF NDUKA OBAIGBENA



